
Kraftigt minskade investeringsvolymer i kölvattnet av finanskrisen 2008.
Kunden, en större regional mobiloperatör med HQ i Bahrain och då med verksamhet i nästan 20 länder i Mellanöstern och Afrika hamnar plötsligt i finansiell kris och tvingas dra ner sin "Capex" med nästan 50% och kraftigt minska sin "Opex". Vår utmaning var att inte tappa försäljningsvolym och snabbt anpassa verksamheten till nya förutsättningar samtidigt som vi stödjer kunden i sin krishantering.
Tillsammans med några väl utvalda ur ledningsgruppen skapades en krisgrupp med ett tydligt fokus att på mindre än 6 månader 1) anpassa organisation och kostnadsmassa samt 2) skapa ersättningsförsäljning. Introducerade en ny affärsmodell för kunden Managed Services dvs outsourcing av drift och underhåll av mobilnät. Resulterade i ett miljardkontrakt med kundens operatörsbolag i Nigeria med över 10 miljoner användare samt omedelbara "Opex" besparingar för kunden. Parallellt anpassades organisationen till detta nya affärsben, länder slogs ihop till större regioner, en ledningsnivå togs bort och arbetsprocesserna förenklades med tydligare ägaransvar. Personalen snabbutbildades och anpassades i storlek och erfarenhet för att passa den nya affärsmixen. Resultatet blev att marknadsandelar och försäljningsvolym kunde behållas. Genom öppen och kontinuerliga information om förändringarna tillsammans med ett trovärdigt framtidsbudskap kunde även motivation och engagemang bland medarbetarna säkras.
