

Accelerera tillväxt och öka marknadsandelar på en ny marknad i kraftig tillväxt
Celtel International Holding ett nystartat privat investeringsbolag med huvudsäte i Nederländerna och med affärsidé att förvärva GSM licenser i SubSaharan Afrika för snabb utbyggnad och kundtillväxt, till stor del lånefinansierat, som ett led i att skapa maximal värdetillväxt för en framtida exit. Vår utmaning; växa med en kund utan tidigare affärsrelation och i länder med hög affärsrisk.
Började med att bygga förtroende med huvudägare och ledningsgrupp hos Celtel och sätta ett gemensamt affärsmål att tillsammans växa snabbare än marknaden med inramad risk. För varje mobilmarknad skapades en affärsmodell anpassad till tillväxtscenarier, riskprofil och finansieringsbehov.
Ökade omsättningen från 250 miljoner till nästan 5 miljarder med ökad lönsamhet och från 25% till 75% marknadsandel under en 5 årsperiod. Blev ett av de 10 största globala kontona inom Ericsson.
Framgångsfaktorer; genomtänkt risktagande avstämt internt och externt, snabb uppväxling av resurser och anpassning av strukturer och processer på en snabbväxande och otraditionell marknad. I en pionjärmiljö är det viktigt att sätta ett tydligt regelverk men samtidigt undvika att detaljstyra utan istället låta besluten tas av medarbetarna som förstår marknaden och kundens operativa verklighet.